Späť na články

Nové pravidlá pre DPH, ktoré prináša balík opatrení "DPH v digitálnom veku"

Rada Európskej únie začiatkom novembra 2024 dospela po takmer dvoch rokoch rokovaní k dohode o balíku opatrení v oblasti DPH – „DPH v digitálnom veku“ (VAT in the Digital Age – „ViDA“). Cieľom opatrení je aktualizovať systém DPH v EÚ tak, aby zodpovedal digitalizácii ekonomiky, pomáhal bojovať proti podvodom v oblasti DPH a uľahčil podnikateľom administratívne povinnosti.

Dohoda sa vzťahuje na tri právne predpisy – smernicu, nariadenie a vykonávacie nariadenie, ktoré spoločne prinášajú zmeny v nasledujúcich oblastiach:

Digitálne vykazovanie DPH v (takmer) reálnom čase, ktoré bude založené na elektronickej fakturácii

Podniky budú mať povinnosť vydávať elektronické faktúry za cezhraničné B2B transakcie a automaticky oznamovať údaje finančnej správe. Nové pravidlá by tak mali nahradiť povinnosť podávať súhrnné výkazy. Členské štáty EÚ majú možnosť rozšíriť tieto povinnosti aj na tuzemské transakcie. Daný postup sa bude opierať o existujúcu európsku normu pre elektronickú fakturáciu v oblasti verejného obstarávania a mal by sa povinne zaviesť v priebehu roka 2030. S týmto systémom by mali byť do roka 2035 interoperabilné všetky existujúce vnútroštátne systémy. V SR by k realizácii tohto postupu nemalo dôjsť skôr ako v roku 2027.

Model „domnelého dodávateľa“ pre platformovú ekonomiku

Podľa nových pravidiel budú prevádzkovatelia platformovej ekonomiky v odvetví osobnej dopravy a krátkodobého prenájmu ubytovania zodpovední za výber a odvádzanie DPH v prípadoch, keď pôvodný poskytovateľ služby neúčtuje DPH. Platforma bude vyberať DPH priamo od zákazníka a odvádzať ju daňovým orgánom. Toto opatrenie má za cieľ zabezpečiť vyrovnanejšie konkurenčné prostredie medzi tradičnými a digitálnymi službami a zvýšiť výber DPH v dotknutom odvetví.

Členské štáty EÚ môžu tento režim začať uplatňovať od 1. júla 2028, povinné zavedenie sa očakáva od začiatku roka 2030.

Rozšírenie systému jednotných kontaktných miest pre DPH, úprava DPH pravidiel pre „e-commerce“

Systém „jednotných kontaktných miest“ (One Stop Shop – „OSS“) umožňuje podnikom v stanovenom rozsahu deklarovať a odvádzať DPH z ich predaja tovaru a služieb spotrebiteľom prostredníctvom registrácie v jednom členskom štáte EÚ namiesto povinnosti registrovať sa v každom členskom štáte, v ktorom je miesto dodania tovarov alebo služieb.

Rozsah pôsobnosti tohto systému sa rozšíri aj na ďalšie typy transakcií, o.i. na predaj elektriny, plynu, tepla a chladu spotrebiteľom, ktorý sa uskutočňuje v inom členskom štáte.

Bude zahŕňať aj situácie premiestnenia vlastných zásob tovaru podnikateľmi do iného členského štátu EÚ za účelom ich následného predaja spotrebiteľom. Nebude už teda obmedzený len na cezhraničné dodávky. Očakáva sa aj skončenie uplatňovania zjednodušenia „call-off stock“.

Balík opatrení prinesie aj ďalšie úpravy DPH pravidiel cezhraničného elektronického obchodovania, ktoré nadobudli účinnosť 1. júla 2021.

Zavedie sa uplatňovanie mechanizmu prenesenia daňovej povinnosti za stanovených podmienok pri tuzemských dodaniach tovarov a služieb, ak dodávateľ nie je usadený v členskom štáte, v ktorom je DPH splatná.

Jednotlivé zmeny sa budú zavádzať v časovom období rokov 2027 a 2028.

V nadväznosti na opätovnú konzultáciu s Európskym parlamentom a formálne prijatie Radou podlieha nadobudnutie účinnosti týchto opatrení uverejneniu v Úradnom vestníku EÚ.

Rozsah uvedených zmien si vyžiada čas na dôkladnú prípravu. Ohľadom posúdenia vplyvu uvedených zmien na vaše obchodné transakcie a podnikové procesy sme vám k dispozícii.

Máte otázku? Napíšte nám.

Vaše otázky zodpovedia naši odborníci

Spýtajte sa nás
Zdieľať článok