OECD Mnohostranný dohovor a jeho plánované uplatňovanie Slovenskou republikou
Vláda Slovenskej republiky 10. mája 2017 schválila prijatie OECD Mnohostranného dohovoru
Vláda Slovenskej republiky 10. mája 2017 schválila prijatie OECD Mnohostranného dohovoru (ďalej len „Multilaterálny inštrument“ alebo „MLI“). Na základe tohto rozhodnutia sa SR v júni v Paríži pridá k signatárom MLI. Slovensko plánuje implementovať MLI v súvislosti so 64 zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia, uzavretými s nasledujúcimi krajinami:
Belgicko Cyprus Estónsko Írsko Malajzia Malta Holandsko Singapur Švajčiarsko Veľká Británia Rakúsko Maďarsko Švédsko Bulharsko Lotyšsko Litva |
Rumunsko Dánsko Luxemburg Brazília Austrália Kanada Čína Chorvátsko Česká republika Fínsko Francúzsko Gruzínsko Nemecko Grécko Island India |
Indonézia Izrael Taliansko Japonsko Kazachstan Južná Kórea Mexiko Moldavsko Nigéria Nórsko Poľsko Portugalsko Rusko Čierna Hora Srbsko Slovinsko |
Juhoafrická republika |
Vo všeobecnosti Slovensko plánuje aplikovať takmer všetky ustanovenia MLI v súvislosti s vybranými zmluvami o zamedzení dvojitého zdanenia.
Napríklad, vo veci metód na zamedzenie dvojitého zdanenia vymedzených MLI, plánujeme aplikovať metódu definovanú ako možnosť C, pričom sa zároveň prikláňame k aplikácii zjednodušenej klauzuly o obmedzení výhod vyplývajúcich zo zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia.
V súvislosti s ustanovením o spoločnostiach s významnými nehnuteľnosťami, Slovensko prijme článok 9 ods. 4 MLI. Ten definuje, že zisky, ktoré plynú rezidentovi jedného zmluvného štátu zo scudzenia akcií alebo porovnateľných podielov, ako sú napríklad podiely na osobnej obchodnej spoločnosti alebo na truste, môžu byť zdanené v druhom zmluvnom štáte, ak kedykoľvek počas obdobia 365 dní predchádzajúcich scudzeniu viac ako 50 percent hodnoty týchto akcií alebo porovnateľných podielov priamo alebo nepriamo vyplýva z nehnuteľného majetku nachádzajúceho sa v druhom zmluvnom štáte.
Zároveň plánujeme uplatňovať článok 14 ods. 1 MLI v súvislosti s rozdeľovaním zmlúv za účelom zamedzenia vzniku konštrukčnej stálej prevádzkarne. Vo všeobecnosti, kde aktivity podniku na konštrukčnom, inštalačnom alebo inom projekte definovanom vybranou zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia v druhom zmluvnom štáte budú vykonávané počas jedného alebo viacerých období, ktoré v úhrne presiahnu 30 dní bez prekročenia obdobia definovaného v danej daňovej zmluve, a kde sú súvisiace aktivity vykonávané na rovnakej stavbe, konštrukčnom alebo inštalačnom projekte, alebo na inom mieste počas iných období, presahujúcich 30 dní, jedným alebo viacerými podnikmi prepojenými so zmieneným podnikom, tieto rôzne obdobia sa spočítajú za účelom určenia, počas akého obdobia podnik vykonával aktivity na danom projekte.
Slovensko sa zároveň rozhodlo neuplatňovať časť VI MLI – Arbitráž.
Otázkou zostáva, ktoré zmluvné štáty budú takto široko uplatňovať MLI a v ktorých prípadoch sa ustanovenia vybrané Slovenskom zhodnú s ustanoveniami vybranými inými krajinami.
Doposiaľ komunikované porozumenie záverečných ustanovení MLI predpokladá, že relevantné ustanovenia sa uplatnia iba v prípade zhody pozícií zvolených obidvomi zmluvnými štátmi. Avšak, zároveň sme porozumeli, že mnoho krajín plánuje prijať len minimálny štandard, teda ustanovenia o zneužívaní zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia a riešenie sporov.
Vývoj v tejto oblasti budeme aj naďalej monitorovať.
Máte otázku? Napíšte nám.
Vaše otázky zodpovedia naši odborníci